JÁN ŤAPÁK „ŠPIRÁLA“

17.5.-21.6.2017

Fotografie: Petra Slušná

Hodnotenie kurátora

Mária Horváthová

Ján Ťapák patrí medzi najvýraznejšie osobnosti sochárskej generácie, ktorá vstúpila na slovenskú výtvarnú scénu začiatkom deväťdesiatych rokov. Upútal nielen svojou spontánnou kreativitou a dokonalou technickou pripravenosťou, ale i jedinečným obsahovým zameraním tvorby, v ktorej dokázal preniesť veci dávno minulé do súčasnosti, prepojiť stáročné tradície s filozofiou moderného človeka a autenticitu vlastnej krajiny začleniť do nadčasového kontextu vzdialených kultúr a civilizácií.

Výtvarný program Jána Ťapáka sa od počiatku uberal smerom k monumentálne pôsobivému poeticko-expresívnemu sochárskemu tvaru, realizovanému v klasických materiáloch – v dreve, kameni, ale najmä v kove. V procese troch desaťročí postupne prechádzal od veľkolepých drevených solitérov a prvých bronzových a zváraných kovových sôch k súčasnej tvorbe, v ktorej sa sústreďuje predovšetkým na monumentálnu liatu bronzovú plastiku. Je autorom nespočetného množstva komorných, ale i monumentálnych diel, ktoré prekvapia jedinečnou dynamickou kompozíciou, bohatstvom tvarov a povrchových štruktúr, dramatickým kontrastom lesklých i matných plôch, kresbou a dynamikou priznaných spojov a zvarov. Pozoruhodné sú i jeho kresby uhľom, ktoré nie sú len študijnými skicami k budúcim plastikám, ale i jedinečnými umeleckými solitérmi, často doplnenými citátmi známych filozofov a literátov i myšlienkami a poznámkami samotného autora. V poslednom období sa Ján Ťapák s podobným zámerom venuje i maľbe, kde kombinuje uhoľ s akrylom.

Ťapákova výtvarná reč pramení z archetypálneho tvaroslovia, ktoré postupne cez pôvodnú strohú geometrickú štylizáciu a neskôr priam barokovú bohatosť tvarov prechádza k plynulejším objemom, pôsobiacim napriek evidentnej robustnosti odľahčene, miestami až subtílne. Je to výsledok premyslenej kompozície, vďaka ktorej hmota z pevných objemov prestupuje v smelých krivkách do priestoru, pretína ho a navodzuje pocit pohybu, levitácie, ba až beztiaže či letu. Pri niektorých dielach však tento pocit nie je len prejavom ilúzie, ale skutočnej vibrácie a jemného chvenia jednotlivých komponentov sochy, ktoré akoby popierali zákony gravitácie i logiky a vznášajú sa vo vzduchu.

Ján Ťapák nachádza inšpiráciu pre svoju tvorbu v histórii a mytológii, v minulosti vlastného národa i v orientálnych kultúrach, ale i v prírode a krajine. K jednotlivým motívom sa opakovane vracia a vytvára celé cykly tvarov i postáv. Svojich hrdinov modeluje v dôstojných pózach, ktoré symbolizujú ich postavenie i poslanie. Jeho postavy priam vyžarujú silu, vytrvalosť a odhodlanie, ale aj mystiku a magickú tajomnosť. Akoby v každej bol ukrytý nejaký príbeh, ktorý divákov pozýva na jeho odhalenie. Ťapákove tajuplné veže, pevnosti, stĺpy, masky aj býky, jazdci, bojovníci i panovníci, mýtické postavy, ale aj prostí vidiečania sú nositeľmi metaforického posolstva o zmysle ľudského života. Vnímate ho veľmi intenzívne a je úplne jedno, či sa pozeráte na vznešeného bojovníka, neohrozeného samuraja alebo usilovného včelára.

Mottom Ťapákovej dnešnej výstavy je špirála. Symbol pohybu, energie i vesmírnej transformácie. Jej sila vychádza z jedného centrálneho bodu, predstavuje nekonečno i večnosť, ale i cestu do vlastného vnútra a sebapoznávanie. A presne takéto pocity v nás vyvolávajú sochy Jána Ťapáka.

 

Mária Horváthová

Narodil sa 27. decembra 1962 v Bratislave. V rokoch 1978 – 1982 študoval na Strednej umeleckopriemyselnej škole v Bratislave, odbor rezbárstvo u prof. Ludwika Korkoša a Jána Šicka a v rokoch 1983-1989 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na oddelení sochárstva u prof. Ladislava Snopeka a Jána Kulicha.

Od ukončenia školy sa venuje voľnej sochárskej tvorbe, ale i kresbe a maľbe. V roku 1997 získal štipendium Nadácie Mikuláša Galandu a v roku 2004 štipendium nadácie Pollock-Krasner Foundation. Absolvoval sochárske sympóziá na Slovensku, v Rakúsku, Nemecku a Taliansku a je autorom viacerých exteriérových monumentálnych sochárskych diel i realizácií do interiérov. Úzko spolupracuje so súborom Lúčnica i s inými kultúrnymi inštitúciami ako autor scénických a kostýmových návrhov. Má za sebou množstvo samostatných i kolektívnych výstav a jeho diela sú zastúpených vo verejných i súkromných zbierkach doma i v zahraničí.

Žije v Bratislave a tvorí vo svojom sochárskom ateliéri v Slovenskom Grobe.

INDIVIDUÁLNE VÝSTAVY – VÝBER

1990     Sochy a objekty. Klub umeleckého súboru Lúčnica. Bratislava

1991      Sochy. Galéria Art Deco. Nové Zámky

1992     Sochy. Galéria mesta Bratislavy. Pálffyho palác. Bratislava
Sochy. Oravská galéria. Dolný Kubín.

1993     Sochy a obrazy. Americko – slovenský podnikateľský fond. Bratislava
Kamenné oko. Galéria Digital Equipment Slovakia. Bratislava          

            Sochy. Galéria J. Jakobyho. Košice

1994     Kubov sen. Medzinárodný dom detí Bibiana. Bratislava

1995     Pódium. Galéria mesta Bratislavy. Mirbachov palác. Bratislava
Kubov sen. Deutsche Welle. Köln / Kolín.  Nemecko

1996     Kubov sen. Šarišská galéria. Prešov
1997      Výber z tvorby. Spišské múzeum. Levoča

1998     Výber z tvorby. Žltý dom Vincenta van Gogha. Poprad

1999     Maľba – Grafika – Socha. J. Ťapák / M. Komáček. Galéria Michalský dvor. Bratislava 2001     J. Ťapák / M. Komáček. Porsche Interauto Slovakia. Bratislava

2002    Sochy. Galéria mesta Bratislavy. Pálffyho palác. Bratislava   

            Kubov vianočný sen. Medzinárodný dom detí Bibiana. Bratislava

2003    Sochy a obrazy. Oravská galéria. Dolný Kubín

2004    … a ich anjeli. Galéria Pohoda. Bratislava
Maľba – Grafika – Socha. J. Ťapák / M. Komáček. Luxor Business Club. Bratislava                Štefan Polák – Obrazy. Ján Ťapák – Sochy. Galéria Heffner, Bratislava,

2005    Sochy a obrazy. Arcotel. Linz. Rakúsko

            J. Ťapák / M. Komáček. Stretnutie. Záhorská galéria. Senica

2006    Arcotel Teatrino. Praha

2010     Sochy. Galéria Byzant. Bratislava

               Samuraji. Kostol Klarisky. Bratislava

2011      Kaštieľ RVS. Studené

2012     Sochy. Slovenský inštitút v Budapešti. Budapešt. Maďarsko
„Upojenie“. Galéria M. A. Bazovského. Trenčín

               Štart ´62. J. Ťapák / I. Piačka. Galéria SPP. Bratislava

2013     River Gallery. River Park. Bratislava

2014     Skulptúry a obrazy. Galéria F7. Bratislava

            Bojovník. Galéria u Andela. Kežmarok
2015     Sochy – Výber z tvorby. Dom umenia. Piešťany
Sila harmónie. Západná terasa Bratislavského hradu. Bratislava
Sochy. Výstavné priestory NBS. Bratislava

2016     Čistá myseľ. Oravská galéria. Dolný Kubín     Ján Ťapák. Putovanie.               Galerija Laval Nugent. Zagreb / Záhreb. Chorvátsko

               Čistá myseľ. Veľvyslanectvo SR v Londýne. Londýn. Spojené kráľovstvo

KOLEKTÍVNE VÝSTAVY – VÝBER

1990     Salón ’90. Výstavná sieň UBS. Bratislava

1992     Salón ’92. Výstavná sieň UBS. Bratislava

1994     6+6. Galéria mesta Bratislavy. Mirbachov palác. Bratislava

1996     Trenčín ’95. Súčasné slovenské sochárstvo. Galéria M. A. Bazovského. Trenčín

1997      Art/diagonal. Visionen 21. Haus Wittgenstein. Wien / Viedeň. Rakúsko

1998     Trenčín ’98. Súčasné slovenské sochárstvo. Galéria M. A. Bazovského. Trenčín

1999     Art/diagonal. Berührungspunkte. Kunstmesse. Salzburg. Rakúsko
Art/diagonal. Galerie Telekom. Graz. Rakúsko
Konfrontácie. Galéria mesta Bratislavy. Bratislava
Socha a objekt IV. Bratislava
Art/diagonal. Vision 21. Galéria M. A. Bazovského. Trenčín

2000    Socha a objekt V. Nádvorie Primaciálneho paláca. Bratislava             

               Múzeum moderného umenia „Danubiana“. Bratislava. Čuňovo

2002    Art/diagonal. Veränderung und Ursprung. M-Art Gallery. Wien/Viedeň. Rakúsko
Socha a objekt VII. Park Grasalkovičovho paláca. Bratislava

2003    Art/diagonal. Zeitspuren. Záhorská galéria. Senica

2004    Socha a objekt IX,. Nádvorie Slovenskej národnej galérie. Bratislava
Umelci Záhoria. Záhorská galéria, Senica      

2007     Ars Communicat. Arcotel Nike. Linz. Rakúsko

2008    20 Jahre Art/diagonal. Wiener Wasserturm. Wien/Viedeň. Rakúsko           

               Ars Communicat. Galerie G. Olomouc. Česko
Ars Communicat. Arcotel Nike. Linz. Rakúsko

2009    Art/diagonal.   Kunst ohne Grenzen. Galerie Time. Wien /  Viedeň. Rakúsko
Art/diagonal.   Kunst ohne Grenzen. Kulturhaus Kunstgalerie. Bruck an der Mur.

                                            Rakúsko

               Art Diagonal.   Kunst ohne Grenzen. Galerie „Zu ebener Erde und im ersten Stock“.

                              Korneuburg. Rakúsko

2010     Art/diagonal.   Kunst ohne Grenzen. Palais Palffy. Wien / Viedeň. Rakúsko

2011      Art/diagonal.   Zeitlos. Minoritenkloster. Tulln an der Donau. Rakúsko

2012     Art/diagonal.   Stretnutie. Galéria SPP. Bratislava
2013     Art/diagonal.                  Museum der Stadt Schwetzingen. Schwetzingen. Nemecko
Hlavy. Zo zbierky Ivana Melicherčíka. Roman Fečík Gallery.  Bratislava
Socha piešťanských parkov. Piešťany

2016     Art/diagonal.   Sonderausstellung. Schloss Riegersburg. Rakúsko

2017    Art/diagonal.    Galerie Schloss Rothschild. Reichenau / Rax. Rakúsko

 

 

 

 

Patrí k najvýznamnejším predstaviteľom slovenského sochárstva. Jeho nevšedné diela z bronzu stelesňujú odvahu, silu a vytrvalosť. Venuje sa však i kresbe a voľnej výtvarnej tvorbe. Akademický sochár, maliar a grafik Ján Ťapák predstaví svoju tvorbu od 17. mája v novej galérii moderného umenia v centre Bratislavy, Savoy Gallery, počas výstavy s názvom Špirála.

Názov výstavy je odvodený od jedného z autorových výrazných diel a priliehalo vystihuje jeho doterajšiu tvorbu. Špirála je symbolom všetkých myšlienok, námetov a inšpirácií, ktoré umelca sprevádzali počas jeho doterajšej umeleckej dráhy. Návštevníci galérie sa tak od 17.5. do 21.6. môžu tešiť na prierez Ťapákovej vrcholnej tvorby vo forme ucelenej kolekcie bronzových sôch. Viaceré z nich budú doplnené o jedinečné kresby, vďaka ktorým budú môcť návštevníci porovnať pôvodnú autorovu víziu diela s jeho finálnou podobou. „Myšlienku treba dostať na papier, rozfázovať a naznačiť si ďalší postup. Kresba je tak nevyhnutnou súčasťou tvorby. Postupne som prišiel na to, že po zväčšení je kresba zaujímavá sama o sebe a predstavuje protipól k priestorovým dielam,“ hovorí umelec.

Ján Ťapák svoje sochy vytvára dvomi spôsobmi – odlievaním a zváraním. Pri technike zvárania vychádza z rozmerných bronzových plátov, ktoré je potrebné žíhať, tvarovať do požadovaného tvaru a následne precízne spájať. Odlievaniu v zlievarni zasa predchádza modelovanie sochy z hliny, vosku či plastelíny. Tvorba bronzových sôch je preto často fyzicky veľmi náročná: „Pri práci ma ženie myšlienka finálneho diela a únavu či bolesť si vždy uvedomím, až keď je socha dokončená. Dovtedy sa plne koncentrujem na tvorivú činnosť,“ povedal umelec, ktorý sa sochárstvu venuje už takmer 30 rokov. Za ten čas sa vypracoval medzi špičku na slovenskej umeleckej scéne. Málokto však vie, že začiatky jeho kariéry sú spojené s umeleckým súborom Lúčnica, v ktorom pôsobil ako tanečník: „Lúčnica formovala môj život, naučila ma poriadku a kázni a do istej miery stále ovplyvňuje moju tvorbu. Pri formovaní sôch využívam skúsenosti a námety z tanečných figúr a týmto spôsobom vnášam dynamiku do statickej sochy.“

Unikátne bronzové sochy, ktoré v sebe spájajú dramatický pohyb so silou a majestátnosťou bronzu budú môcť návštevníci vidieť počas výstavy Špirála v Savoy Gallery až do 21. júna.

Partneri výstavy

vytlačiť zdielať

Pripravujeme